In deze handleiding lees je waar je statistieken van je abonnementen kunt vinden die je met Plug&Pay verkoopt.
ℹ️ Nog geen producten ingesteld als abonnement? Lees dan eerst de handleidingen over abonnementen verkopen in Plug&Pay.
De statistieken vinden
Ga in het linkermenu naar Statistieken > Abonnementen.
Hier vind je de maandelijkse doorlopende omzet, groei, retentie en statistieken rondom proefperiodes (trials) als je die aanbiedt.
Filteren
Rechtsboven kan je een specifieke productgroep selecteren of de gekozen periode aanpassen. Klik op Toepassen om je nieuwe datumreeks te tonen.
Doorlopende omzet
De eerste pagina geeft inzicht in een aantal kerncijfers, jouw maandelijkse doorlopende omzet en groei. De vier kerncijfers zijn:
MRR - maandelijkse wederkerende omzet
Actieve abonnementen - hoeveelheid lopende abonnementen
Betaalde churn rate - % abonnementen die zijn opgezegd, met minimaal één betaalde factuur
Trial conversie - % proefperiodes die zijn verlengd tot betaalde abonnementen
Maandelijkse doorlopende omzet
In de lijngrafiek zie je de gemiddelde maandelijkse omzet, ook wel bekend als de MRR (Monthly Recurring Revenue).
Dit getal is de optelsom van de maandelijkse omzet van al je abonnementen. Jaar- en kwartaalabonnementen worden dus omgerekend naar maanden.
Rekenvoorbeeld: als klant A een maandabonnement van €50 heeft en klant B een jaarabonnement van €1200, dan is je MRR (50 + 1200 / 12) = €150.
Je kan de volgende gedetailleerde informatie ophalen door met je muis langs de grafiek te bewegen:
De doorlopende omzet per maand
Het totaal actieve abonnementen per maand
Het groeipercentage (%) t.o.v. vorige maand
Groei
In bovenstaande grafiek zie je de maandveranderingen. Meer groen betekent dat je groeit, meer rood betekent dat je krimpt. De stippellijn beweegt mee met deze trend. Deze zwarte lijn laat de netto verandering per maand zien.
Veranderingen in de MRR kunnen verschillende oorzaken hebben:
Nieuw afgesloten abonnementen, heractivaties en upgrades zorgen voor groei: dit zie je in de groene vlakken.
Opzeggingen en downgrades zorgen voor krimp, dit zie je in de rode vlakken.
❗️Wanneer een abonnement wordt omgezet van een maandabonnement naar een jaarabonnement met een lagere prijs per maand geldt dit in deze grafiek als krimp.
Je kan de volgende gedetailleerde informatie ophalen door met je muis langs de grafiek te bewegen:
Nieuw: totale omzet van nieuwe abonnementen
Upgrades: totale omzet van upgrades (abonnementen met een hogere maandelijkse prijs)
Heractiveringen: totale omzet van opnieuw geactiveerde abonnementen
Downgrades: totaalbedrag van downgrades (abonnementen met een lagere maandelijkse prijs)
Opzeggingen: Het totaalbedrag van beëindigde abonnementen
De totale netto omzet van die maand
Retentie
Hier vind je meer informatie over de verlengingen en opzeggingen van je abonnementen. Met deze gegevens kan je inzichtelijk krijgen wanneer de meeste abonnementen worden opgezegd en hierop inspelen.
Betaalde churn rate
In de balkgrafiek vind je de betaalde churn rate. Deze percentages geven aan hoeveel abonnementen (met minimaal één betaalde factuur) zijn opgezegd in die maand.
Voorbeeld: Een churn rate van 8,3% in maart betekent dat van alle actieve en betaalde abonnementen die ik in maart had, er 8,3% zijn opgezegd.
Retentie
De retentie geeft aan hoeveel procent van je abonnementen nog actief zijn na een bepaalde tijd.
De eerste kolom weergeeft de maand en het jaar, de tweede kolom het aantal gestarte abonnementen in die maand. De kolommen die volgen geven het percentage (%) verlengde abonnementen aan per maand.
Voorbeeld: in januari 2022 zijn er 123 nieuwe abonnementen gestart. Na 12 maanden was 42% nog actief.
Trials
Hier vind je meer informatie over de proefperiodes (trials) die je kunt aanbieden voor je abonnementen.
Bovenin vind je drie kerncijfers:
Verlengd - aantal proefperiodes die zijn verlengd
In trial - aantal actieve proefperiodes
Gestopt - aantal beëindigde proefperiodes
In de tabel wordt een gedetailleerd overzicht getoond van al je producten die zijn ingesteld als proefperiode. Met de schakelaar kan je je producten groeperen op productgroep.
De volgende gegevens zijn hier te vinden:
Gestart - het aantal nieuwe proefperiodes
In trial - het aantal actieve proefperiodes
Verlengd - het aantal proefperiodes met minimaal 1 betaalde vervolgfactuur
Gestopt - het aantal beëindigde proefperiodes (verlengd en niet verlengd)
Actief - het huidige aantal actieve abonnementen, verlengd na de proefperiode










